ADD en voedingsmiddelen

Of beter gezegd, voedingsstoffen want het gaat om de stoffen die voedingsmiddelen bevatten. Voedingssupplementen en met vitaminen verrijkte consumptieartikelen zijn tegenwoordig een hot-item in Nederland en voor de industriëlen “big business”. In veel winkelschappen zie je artikelen liggen met teksten die er niet om liegen. Veel “gezonde” producten zouden zorgen voor een lage cholesterol, een lang gezond leven, extra energie, een betere concentratie, goed voor je gewrichten etc. Andere stoffen daarentegen zouden juist schadelijk zijn en de symptomen van ADD alleen nog maar erger maken.

Een gezonde en evenwichtige voedingspatroon levert inderdaad één van de belangrijkste bijdragen voor optimale prestaties, zowel fysiek als psychisch. Wanneer je een slechte voedingspatroon hebt ontwikkeld ontstaan er vaak symptomen die erg op ADD lijken zoals impulsief, rusteloosheid en moeite om je te concentreren. Je kunt dan het idee krijgen dat je ADD hebt terwijl hier helemaal geen sprake van hoeft te zijn. Daarom is het zo belangrijk dat iemand met ADD moet zorgen voor een gezonde en goede voedingsgewoonte om zo weinig mogelijk de dagelijkse hinder te ervaren. Bovendien kan gezond eten erg leuk en lekker zijn.

Wees in ieder geval voorzichtig en terughoudend met de informatie die je tegenwoordig leest over voedzame voeding en andere supplementen. Vaak is de informatie gerelateerd aan een bepaalde product en is bedoeld om de verkoop te stimuleren.

Een product gebruiken die Omega-3 èn Omega-6 vetzuren bevat is volkomen zinloos. Dat het nemen van extra Omega-3 belangrijk is heeft te maken met het feit dat er een bepaalde evenwicht moet zijn tussen drie en zes. De meeste mensen eten tegenwoordig meer producten met Omega-6 en minder met Omega 3. Een goede verdeling tussen deze twee is erg belangrijk en de verhoudingen moeten tussen de 1,5:1 en 3:1 liggen. Een product dat zowel Omega-3 en Omega-6 bevat zal dus niet werken omdat de verschillen in verhouding zullen blijven bestaan. Weggegooid geld dus.

Hou er ook rekening mee dat je Omega-3 als aanvulling moet gaan gebruiken binnen een evenwichtige voedingspatroon. Alleen maar een paar capsules per dag extra in de hoop dat je prestaties zullen verbeteren heeft weinig effect. Bovendien bevat alleen vis wat in de zee wordt gevangen en blauwgroene algen eet geschikt voor het vervaardigen van Omega-3. Vaak wordt gebruik gemaakt van gekweekte vis en deze heeft een te lage concentratie aan stoffen.

  • Eet voldoende producten met vitamine-C. Alleen pillen met vitamine-C zijn niet voldoende en lang niet zo goed als wat er in fruit zit. Vitamine-C ondersteunt de werking van dopamine, een belangrijke neurotransmitter bij de behandeling van ADD.
  • Zorg voor extra vitamine B12 en foliumzuur in voeding of in supplementen. Ze verbeteren de hersenfuncties en helpen het afsterven van hersencellen te voorkomen.
    Vitamine E en Seleen verbeteren ook je hersenfuncties
  • Een lage zinkconcentratie en een te hoge magnesiumconcentratie zou volgens veel deskundigen problemen geven bij ADD. Toch kan het schadelijk zijn om hier zelf mee te gaan experimenteren en doe je er verstandig aan dit met een medisch deskundige te bespreken.
  • Wees voorzichtig met het nemen van multi-vitaminesupplementen. Wees er op bedacht dat je geen overdosis neemt. Vitamine A,D,E en K (KADE) zijn in vet oplosbaar en kunnen in je lichaam worden opgeslagen. Hierdoor loop je het risico een vergiftiging op te lopen.
  • Neem alleen een supplement die de dagelijks aanbevolen hoeveelheid bevat. Dit is voldoende om een vitamine en mineralentekort aan te pakken.
  • Blauwe bosbessen en druivenpitextract zijn erg goed voor de gezondheid en voor de hersenen. Ze bevatten veel antioxidanten en kunnen de geheugenprestaties enorm verbeteren. Dit is uit vrij recent onderzoek gebleken.
  • Blauwgroene algen hebben ook een positieve effect op de hersenfuncties. Het is de bron van Omega-3 vetzuren die uit visolie wordt vervaardigd.
  • Veel water drinken is ook erg goed om te doen. Zorg dat je minimaal anderhalf liter per dag drinkt. Voldoende water helpt je lichaam om makkelijker gifstoffen weg te laten voeren via de blaas.
  • Wees terughoudend met bepaalde plantenextracten zoals bijvoorbeeld Ginkgo Biloba. Deze laatste wordt als “hersenverbeteraar” aangeprezen maar dit is wetenschappelijk nog nooit bewezen. Bovendien vergroot dit middel de kans op een herseninfarct.
  • Neem dagelijks een supplement van Omega-3 vetzuren. Bij voorkeur vervaardigd van wilde vissoorten.
  • Zorg voor evenwicht binnen je voedingspatroon. Steeds vaker bevatten producten minder bloem en zetmeel wat ook aangeraden wordt door het voedingcentrum. Eet meer fruit en groente, bij voorkeur vers en niet verpakt. Zorg dat elke maaltijd ook over voldoende eiwitten beschikt.
  • Neem geen eliminatiedieet waarbij bepaalde soorten voedingsstoffen worden gemeden. Tenzij er sprake is van een voedselallergie. Vaak mis je dan ook andere nuttige voedingsstoffen waardoor je gezondheid er alleen nog maar slechter op wordt.
  • Er is nog steeds geen voedingsstof ontdekt waarvan wetenschappelijk is bewezen dat ze de symptomen van ADD kunnen bestrijden. Hoewel sommige mensen dit wel beweren en onderzocht te hebben gaat het vaak om een rapport die vergelijkbaar is met gatenkaas.
  • Probeer voedingsmiddel waarvan de ingrediënten je sterk aan de lessen scheikunde doen denken, zoveel mogelijk te vermijden.
  • Vermijd voedingsmiddelen met transvetzuren. Ze zitten voornamelijk in pindakaas, snoep, taart, koekjes, chips en in sommige margarine. Transvet verhoogt het slechte LDL-cholesterol en verlaagt het goede beschermende HDL-cholesterol . Wanneer iemand veel transvetten binnen krijgt, wordt de kans op hart- en vaatziekten flink verhoogd. Bovendien hebben transvetzuren een negatieve invloed op de werking van de hersenen.
  • Producten waarbij gemeld wordt dat ze “gedeeltelijk gehydrogeneerd” zijn betekent gewoon dat ze transvetzuren bevatten.
  • Wees niet te royaal met koolhydraten. Helemaal niet vlak voor het slapen gaan. Het geeft je hersenen een extra zetje voor het aanmaken van dopamine waarbij je prettig gaat voelen. Er zijn betere manieren om dopamine vrij te laten komen zoals bijvoorbeeld extra beweging voor het slapen gaan. Meditatie is ook een goede mogelijkheid.

Reacties

  1. Dr. P. Burger schreef:

    “Wees terughoudend met bepaalde plantenextracten zoals bijvoorbeeld Ginkgo Biloba ~ Bovendien vergroot dit middel de kans op een herseninfarct.” Deze bewering, die als citaat is aangehaald, is ten principale onjuist. Wetenschappelijk bewijs voor de stelling ontbreekt, sterker nog wordt tegengesproken (Molecular Nutrition & Food Research 2008 Jul;52 (7):764-771).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *